Dlaczego IMAX jest nie do końca IMAXem?
Każdy z nas zapewne pamięta szumne zapowiedzi takich arcydzieł filmowych jak Dunkierka, Interstellar czy Dark Knight.
W każdym z tych filmów szumnie zostało oświadczone, że przy nagrywaniu korzystano z kamer IMAX. Dunkierkę nagrywano na taśmie 65mm wykorzystując procesy IMAX oraz standard Super Panavision 70 z 1959 roku charakteryzujący się używaniem wyłącznie optyki sferycznej (w tym standardzie nagrana została również Odyseja Kosmiczna Kubricka w 1968 roku). Poniższe zdjęcie prezentuje wygląd takiej taśmy filmowej, ciekawostką jest, że gdyby „przerzucić” informację zawarte na tej taśmie na dysk twardy to plik zajmowałby około 300 TB.
Taśma 65mm, 3h filmu Interstellar.
Format 70mm
Aby zrozumieć czym jest format 70mm i jak odnosi się on do tego co widzimy na ekranie w kinie polecam tą infografikę stworzoną przez Antonego Volkova.
Tak, więc gdy idziemy do kina na film chwalący się wykorzystaniem tego standardu, co według jego twórcy gra bardzo dużą rolę w odbiorze filmu okazuje się, że na dzień dzisiejszy w Polsce (2017) niemożliwe jest obejrzenie go tak jak widział go twórca.
Film Interstellar został wydany w różnych standardach:
- IMAX 70mm z formatem obrazu zmieniającym się pomiędzy 2.39:1 i 1.44:1
- IMAX Digital z formatem obrazu zmieniającym się pomiędzy 2.39:1 i 1.90:1
- Standard 70mm ze stałym formatem 2.20:1
- Standard 35mm ze stałym formatem 2.39:1
- 4k and 2k Digital ze stałym formatem 2.39:1
Kina IMAX, a standard 70mm
Kina IMAX na całym świecie oferują różne standardy odtwarzania filmów IMAX 70mm, Standard 70mm, IMAX w technologii laserową, Regular IMAX (Xenon) oraz format cyfrowy. Niestety wszystkie kina IMAX w Polsce są w pełni cyfrowe (DCP), co oznacza, że kadry będą poucinane, a w konsekwencji nie ujrzymy dzieła takiego, jakie powinno być. Niestety bardzo mało osób zdaje sobie z tego sprawę.
Paradoksalnie do 2010 roku mieliśmy możliwość oglądać filmy w kinie IMAX w standardzie 70mm. Niestety kino w tamtym właśnie roku przeszło modernizację, przez co stało się w pełni cyfrowe.
Więcej informacji:
- Blog BonusView o Dunkiercę w 70mm
- Blog FlixChatter na temat standardu Interstellara
- Polski serwis o tematyce standardu 70mm
🙂